Nikt nie wątpi w fakt, iż konkurencja w koreańskim przemyśle jest niezwykle zacięta, a tym bardziej jest ogromna w środowisku kpopowym, gdzie rocznie debiutuje ok. 100 artystów/zespołów a średnia ilość premier na miesiąc potrafi sięgać 20-25 comebacków.
Mimo widocznej konkurencji i kilkuletniej dominacji seniorów na listach przebojów nie raz w Korei były sytuacje, kiedy artyści z nieznanym imieniem ‘od tak’ wspinali się na szczyty koreańskich rankingów blokując wydania popularniejszych zespołów, solistów. Czasami jest to po prostu muzyczny cud i artysta, niczym bohater z bajki, spełnia swoje marzenia o hicie, ale czasami (żeby nie powiedzieć w większości sytuacji) dochodzi do sytuacji, gdzie w grę wchodzą sajaegi.
- CZYM SĄ SAJAEGI?
Termin sajaegi został zaczerpnięty wprost z języka koreańskiego i oznacza kupowanie czegoś w celu uzyskania zysku. W środowisku muzycznym Korei najczęściej, kiedy mowa o sajaegi, ma się na myśli kupowanie hurtowo albumów, kupowanie kont na koreańskich platformach streamingowych etc., aby podnieść swoje wyniki, zająć wyższe miejsca na rankingach i/lub wygrać nagrody w music shows. Kluczowym aspektem sajaegi jest to, że jeśli dochodzi do takiej manipulacji to ZAWSZE dokonuje tego wytwórnia danego artysty, bądź sam artysta. O sajaegi nie możemy mówić, kiedy albumy (nawet w dużych ilościach) kupują fani, ponieważ są to niezależni odbiorcy danego artysty, wytwórnia nie zmusza do zakupu i nie narusza praw konsumenckich.
Sajaegi to sytuacja, kiedy firma danego artysty, bądź sam artysta świadomie i z pełną odpowiedzialnością dokonują manipulacji swoimi wynikami, aby chartować wyżej i wygrać więcej nagród. Jeśli wytwórnia sama podbija masowo wyniki możemy mówić o łamaniu koreańskiego prawa oraz naruszaniu zasad sprawiedliwego handlu.
ILE TO KOSZTUJE?
W 2020 roku zostało ujawnione, że założenie konta na Melon (w przeliczeniu na złotówki) kosztuje 64 złote. W zależności od konkurencji na listach przebojów, aby trafić do TOP10 24Hits Melon potrzeba około 200 tysięcy kont, które słuchają danego utworu, a to koszt ponad 12 milionów złotych (na dobę) za założone konta. To nie wszystko, można bezpośrednio kupić miejsce w TOP100 Melon na jeden dzień za ok. 300 tysięcy złotych. Oczywiście Melon nie jest tutaj winnym, ponieważ jest to nielegalne. Melon, jak i wszystkie inne platformy, nie uczestniczą w procesie kupowania wyników, wszystkie takie działania są prowadzone w ukryciu i bez ich wiedzy między hakerami a wytwórniami muzycznymi.
- CO MA Z TYM WSPÓLNEGO YOUTUBE?
W 2019 roku zostało ujawnione, że są artyści i firmy, którzy bezpośrednio kupują wyświetlenia na Youtubie. To było potwierdzeniem wielu plotek, że można manipulować tą platformą. Wtedy w artykule padły nazwiska największych globalnych gwiazd, takich jak Ariana Grande, Taylor Swift, ale również pojawili się artyści kpopowi np. BLACKPINK, TWICE.
Wtedy zarząd Youtube postanowił, że reklamy, czyli kupione wyświetlenia nie będą liczyć się do wyników z pierwszych 24 godzin, jeśli artysta pobije ogólny rekord. Oznacza to, że aby Youtube usunął z wyniku kupione wyświetlenia, teledysk musi pobić rekord (który obecnie wynosi 100M+ wyświetleń). Jeśli jakiś teledysk z reklamami osiągnie wynik nawet 99.9M wyświetleń to kupione odsłony nie zostaną usunięte, ponieważ nie jest to nowy rekord.
I tu pojawia się problem, a w zasadzie luka, którą wytwórnie kpopowe coraz częściej wykorzystują. Kupują one wyświetlenia w dużych ilościach, często nawet podwajając realne wyniki, ale kupują ich na tyle “mało”, że Youtube nie usuwa ich, ponieważ nie stanowią nowych rekordów.
CZY WYŚWIETLENIA W KPOPIE SĄ WAŻNE?
Mimo iż wśród kpoperów uznaje się, że obecnie wyświetlenia nie są jakimś ważnym sukcesem, to jednak prawda jest inna. Wyniki na Youtubie są ważne, ponieważ zawsze stanowią jedno z kryterium do wygrywania nagród. Wyświetlenia wliczają się do music shows (od 10 do nawet 35%), ale również do końcowo rocznych rozdań nagród typu MAMA (np. kategoria Best Music Video, ale i daesang Worldwide Icon Of The Year).
Co prawda w opinii kpoperów wyświetlenia straciły swoją wartość np. przez masowe streamowania czy kupowanie reklam, to jednak nie tylko ich liczba jest ważna, ale i tytuły jakie dają danemu artyście. Mowa tu nie tylko o rekordach globalnych, ale samych rekordach wewnątrz kpopu, które są dumą. W tym roku Lee Sooman jako argument sukcesu aespa podał fakt, iż ich debiutanckie MV najszybciej w historii kpopu zdobyło 100 milionów wyświetleń. Jak widać, nawet dla byłego CEO SM Ent. wyświetlenia mają znaczenie.
Gdzie w tym wszystkim motyw sajaegi? Należy zastanowić się czy kupione wyświetlenia na Youtube mogą być nowymi legalnymi sajaegi.
Zarówno cel, jak i metoda (zwłaszcza aspekt tego KTO dokonuje sajaegi i kupowania wyświetleń) oraz rezultat tych działań jest taki sam, różni się tylko platformą, gdzie te działania są prowadzone.
- CZY KUPIONE WYŚWIETLENIA REALNIE WPŁYWAJĄ NAGRODY/CHARTY W KOREI JAK SAJAEGI?
Tak i to bardziej niż możemy sobie zdawać sprawę na pierwszy rzut oka. Oczywiście to jak bardzo wyświetlenia wpływają na nagrody jest zależne od tego ile tych wyświetleń pochodzi z kupionych reklam. Co więcej, w październiku 2021 roku ichart ogłosił, że już niedługo do rankingu, który wydaje CAK i PAK, będzie wliczać się ranking Youtube. I jeśli ktoś myśli, że liczby oscylują w granicach np. 2-5 milionów to jest w ogromnym błędzie, bo liczby te często stanowią 30-60% wszystkich wyświetleń.
Słowniczek:
- licznik Youtube = wyświetlenia pokazywane na stronie pod teledyskiem, razem z polubieniami, komentarzami
- chart Youtube = oficjalny ranking najpopularniejszych filmów na Youtube, wychodzi co tydzień i pokazuje prawdziwą liczbę wyświetleń wraz ze spadkiem lub wzrostem w danym okresie.
Przykłady masowego kupowania reklam z ostatniego pół roku:
JEON SOMI - “Dumb Dumb”
Somi wróciła ze swoim nowym singlem w sierpniu 2021 roku i odniosła niemały sukces w Korei. Digitalowo Somi zaliczyła swój pierwszy hit, jednak na uwagę zasługują jej wyświetlenia.
3 sierpnia - 24 godziny po premierze comebacku, wytwórnia Somi opublikowała plakat świętujący, iż teledysk do “Dumb Dumb” zdobył 10M w 24h. 16 sierpnia, czyli 2 tygodnie później na liczniku Youtube teledysk już przekroczył 50M wyświetleń i z tej okazji kanał jej wytwórni opublikował kolejny plakat. Ale spójrzmy na ranking Youtube… Mimo iż na liczniku MV po 24h było ponad 10M to ranking Youtube pokazuje, że w ciągu 3 pierwszych dni teledysk zebrał 12M wyświetleń. W drugim tygodniu było to ok. 8M, a trzecim tygodniu ok. 5M, czyli łącznie w 3 tygodnie ok. 25M, mimo iż na liczniku widniało już ponad 50M po niecałych 2 tygodniach. Oznacza to, że ok. 55% wyświetleń z pierwszych dwóch tygodni było kupione.
NCT DREAM - “Hot Souce”
NCT Dream w tym roku zdecydowanie mieli dobry rok, jeżeli porównujemy go do wyników NCT z poprzednich lat i tak samo z comebackieim “Hot Souce” udało im się zebrać sporo nagród w music shows pokonując takie hity jak “Next Level” czy “Butter”.
24 godziny po premierze teledysk “Hot Souce” posiadał już ponad 34 miliony wyświetleń. Niewątpliwie jest to wysoki wynik, ponieważ pobija wcześniejsze wyniki takich globalnych kpopowych hitów jak “Gangnam Style” czy “Fake Love”. Co więcej już po 2 dniach teledysk miał 50M wyświetleń, a zdobycie 100M zajęło teledyskowi tylko 4 tygodnie.
Spójrzmy na ranking Youtube. Według oficjalnego rankingu Youtube MV NCT Dream w ciągu pierwszych 3 dni uzyskało ok. 24M wyświetleń, mimo iż na stronie po 24h było blisko 35M.
Mimo iż na liczniku 50M widniało po niecałych dwóch dniach to według realnych wyświetleń wynik ten został uzyskany po 4 tygodniach (1 tyg. 23,6M; 2 tyg. 15,4M; 3 tyg. 8,8M; 4 tyg. 6,5M, łącznie 54,4M). Oznacza to, że procent kupionych wyświetleń wynosiło ok 68 do 46%.
ATEEZ - “Eternal Sunshine”
Po udziale Kingdom Ateez zdołali wydać kilka teledysków, a ostatnim z nich jest MV do “Eternal Sunshine”.
3 października, po 24 godzinach Ateez udało pobić się dzienny rekord najczęściej oglądanego MV bbandu 4 generacji w 2021 r. Uzyskali wynik ponad 12M, pobijając poprzedni o prawie 2M.
Jednak kiedy spojrzymy na wyniki na rankingu Youtube to okaże się, że w ciągu pierwszych 3 dni Ateez zdobyli mniej niż 4.8M wyświetleń. Mimo dużego wyniku na liczniku to teledysku Ateez brak w tygodniowym rankingu co oznacza, że w ciągu tych dni zebrali mniej wyświetleń niż ostatnia pozycja na liście, czyli mniej niż 4.8M. To pozwala nam stwierdzić, że sam wynik z 24 godzin posiadał ponad 60% wyświetleń z reklam.
AESPA - “Savage”
aespa - grupa monster rookie, która w tym roku zdobyła podbić serca Korei. Tak jak wyżej wspomniałam sam Lee Sooman, czyli były CEO wytwórni, jest świadomy youtubowych rekordów aespa i otwarcie chwali się nimi. Spójrzmy na wyniki ich ostatniego comebacku.
Teledysk “Savage” w 24 godziny zdobył zatrwarzającą liczbę ponad 30M wyświetleń, pobijając tym dzienny rekord 4 generacji. Jak wyglądają realne liczby? Według rankingu Youtube teledysk aespa zdobył 19M wyświetleń w pierwsze dwa dni, co pozwala obliczyć, że procent reklam z dwóch pierwszych dni wynosił aż 58%.
Oczywiście są to jedne z nielicznych przykładów artystów, których wyświetlenia są wspomagane przez kupione reklamy, jednak zależało mi na tym, aby przedstawić konkretne wyniki tych, którzy wygrywają sporo nagród bądź biją rekordy w danych kategoriach (bbandy 4 generacji czy teledysk 4 generacji). Przedstawione przykłady to również artyści posiadający różną pozycję w Korei, od tych, którzy wydają hity, po tych, którzy nie chartują.
Tego, czy kupione wyświetlenia to coś złego, nie będę oceniać, pozostawię to każdemu czytelnikowi, jednak widać po wynikach, że procent reklam odgrywa bardzo ważną rolę w wynikach niektórych artystów. Zachęcam każdego, kto uważa wyświetlenia na Youtubie za wyznacznik sukcesu, aby przed wnioskami sprawdził czy w grę wchodzą kupione reklamy, ponieważ czasami porównywany jest teledysk z 40-60% reklam do teledysku bez reklam. Warto zauważyć, że zazwyczaj największy procent kupionych wyświetleń przypada na 1 tydzień po premierze, a to właśnie wyniki z 1 tygodnia są brane pod uwagę w music shows do nominacji.
Dodatkowa ciekawostka:
Jeśli ktoś nie ma czasu na śledzenie strony charts Youtube to polecam również zwrazać uwagę na polubienia pod teledyskami. Jak wiemy fani prędzej zostawią raz kciuk w górę niż będą masowo tworzyć konta, aby zostawiać masowo polubienia. W większości teledyski, które mają dużo wyświetleń dzięki reklamom mają stosunkowo bardzo mało polubień, ponieważ ich kupić nie można. Przykładem może być porównanie polubień z 24 godzin teledysku aespa i TXT. “Savage” w pierwszą dobę uzbierało ponad 30M wyświetleń z reklamami i 1,4M polubień. Z kolei teledysk “0X1=LOVESONG (I Know I Love You)” TXT w ciągu 24 godzin uzbierał tylko 7,4M wyświetleń bez reklam i również 1,4M polubień. Duży procent reklam, który często podwaja, a nawet potraja wyświetlenia powoduje, że polubienia wyglądają czasami na nienaturalnie niskie.
Źródła:
Strona Youtube charts, na której można znaleźć oficjalne rankingi: [https://charts.youtube.com/charts/TopVideos/global/20211008-20211014?hl=pl]
Wszystkie wyniki z "licznika Youtube" były brane, albo z oficjalnych plakatów od wytwórni (dostępne w kategorii SPOŁECZNOŚĆ na kanale wytwóni), albo z głównych fanbaz zespołów na Twitterze, które są ogólnym źródłem informacji w danym fandomie.
Zaznaczam, że wszelkie porównania zespołów nie są stosowane, aby komuś umniejszyć, a aby w szerszym aspekcie móc pokazać jakąś zależność czy zjawisko. Proszę, aby treści porównawcze między zespołami nie były wykorzystywane w kłótniach fandomowych etc.
0 komentarze:
Prześlij komentarz