Najbardziej uznani artyści w koreańskiej branży muzycznej


            Wraz z zbliżającym się końcem roku coraz częściej w dyskusjach kpopowych pojawia się temat długo wyczekiwanych rozdań nagród muzycznych. I mimo iż co roku budzą one ogromne poruszenie, bardziej i (niestety) mniej kulturalne dyskusje, a wynikom towarzyszą osądy o sprawiedliwości (bądź jej braku) to jednak jest to niepowtarzalny okres, który co sezon jest zupełnie inny i nie da się zaprzeczyć, że nie da się przeżyć tej samej gali dwa razy. 

Jak wiemy system gal muzycznych w Korei jest bardzo rozwinięty, większość rozdań nagród jest zdominowana przez artystów kpopowych, a nagrody przyznaje się na podstawie sukcesu komercyjnego i głosowań fanowskich. To chyba rodzi największe kontrowersje, dzieli kpoperów, którzy negują zarówno wkład fanowski jak i kryteria gal. Jednak mimo tego mało uwagi przywiązuje się do koreańskich rozdań Grammys, czyli gali Korean Music Awards. Można powiedzieć, że w świadomości większości kpoperów jest to niszowa gala, która nie dostaje tyle uwagi co MAMA, MMA czy GDA. Mimo braku popularności jest to najbardziej szanowane rozdanie nagród w całej koreańskiej (nie tylko kpopowej) branży muzycznej. 

        Aby powoli wprowadzać nas tematycznie w sezon gal w dzisiejszym poście przedstawię artystów koreańskich (nie tylko kpopowych), którzy są najbardziej uznanymi muzykami na koreańskiej scenie muzycznej właśnie według koreańskich rozdań Grammys. Zaskoczeń będzie naprawdę wiele… 

Słowem wstępu o samej gali. Korean Music Awards (w skrócie KMA) to gala założona w 2004 roku, która nagradza artystów zarówno mainstreamowych i tych niszowych. Jeśli mielibyśmy podsumować działalność KMA w kilku słowach można by powiedzieć, że KMA działa “ku uznaniu jakości”, co jest wieloletnim mottem rozdania nagród (ang. Korean Music Awards to Honor Quality).

Gala posiada szereg kategorii muzycznych, jednak w przeciwieństwie do gal mainstreamowych nie posiada klasycznego podziału na damskie i męskie kategorie oraz nie skupia się na działalności typowo “idolowej”, czyli występach (Best Performance) czy teledyskach muzycznych (Best Music Video). KMA kładzie całą uwagę tylko i wyłącznie na muzyce i impakcie w branży muzycznej. Tylko tyle… Albo aż tyle. Gala posiada trzy główne kategorie, czyli daesangi, jedną nagrodę rookie (bez podziału na płeć) i aż 19 kategorii, które nagradzają artystów wykonujących różne gatunki muzyczne, od popu po jazz, folk, rock czy r&b. 



Co powoduje, że to gala KMA jest określana koreańskimi rozdaniami nagród i jest aż tak szanowana w branży muzycznej? Odpowiedź jest prosta, są to kryteria przyznawania nagród.

W przeciwieństwie do swoich popularnych odpowiedników, KMA nie nagradza artystów za sukces komercyjny, za liczby na Gaon, Hanteo czy Melon, nie na nagradza również za liczbę oddanych na nich głosów przez fandomy. Od samego początku istnienia gali głównym kryterium przyznawania najważniejszych statuetek było głosowanie przedstawicieli branży muzycznej, ludzi, którzy o koreańskiej muzyce wiedzą najwięcej. Tymi wybranymi osobami, które decydują o przyznawaniu najbardziej szanowanych nagród, są koreańscy krytycy muzyczni, którzy prowadzą aktywną działalność w przemyśle, wieloletni producenci muzyczni, producenci programów muzycznych, dyrektorzy domów kultury, sztuki czy teatrów oraz profesorowie muzyczni z tytułami naukowymi, którzy tworzą muzyczną strefę w koreańskiej nauce. W trosce o odkrywanie nowych muzyków, których na koreańskiej scenie muzycznej cały czas przybywa, gala co sezon powiększa grono panelu jurorów, aby cały czas być otwartymi na nowe gatunki muzyczne. 

Mimo swojej cenionej pozycji, na przestrzeni prawie dwóch dekad KMA było kilka razy krytykowane za zbyt surowe kryteria, które według opinii publicznej wykluczały z konkursu artystów “głównego nurtu”, czyli artystów kpopowych. Takie oskarżenia nie spowodowały, że gala straciła na szacunku, wręcz przeciwnie, KMA co roku cieszy się coraz większym uznaniem i zyskuje na popularności, a przedstawiciele rozdania nagród twierdzą, że gala działa z myślą, aby nagradzać muzyków za ich muzykę i wpływ na branżę muzyczną, a nie liczby na rankingach i wielkość fandomu. 

A oto oni, najczęściej nagradzani muzycy koreańscy na koreańskich rozdaniach nagród Grammys. 



Kiha & The Faces (장기하와 얼굴들) - 7 nagród Korean Music Awards 
lata działalności: 2008 - 2018 r.


Kiha & The Faces to przedstawiciele indie rockowej i folkowej sceny muzycznej w Korei. Zadebiutowali w 2008 roku i przez 10 lat swojej działalności zdobyli aż 7 statuetek KMA. Zespół odegrał ogromny impakt w przemyśle muzycznym otwierając drzwi do sukcesu dla innych muzyków wykonujących indie rock i folk. Ich debiutancki single “Cheap Coffee” jest zarówno jednym z najbardziej cenionych oraz jednym z najpopularniejszych utworów tych gatunków muzycznych w Korei. W latach ich debiutu muzyka folk nie cieszyła się popularnością w kraju, była uznawana za muzykę dla nerdów, jednak ich sukces wywołał ogromny boom w Korei. 

Kiha & The Faces to również jedyni artyści w Korei, którym udało się zdobyć daesangi we wszystkich kategoriach na KMA - muzycy roku (2012 r.), album roku (2012 r. z albumem “Kiha & The Faces”) i piosenka roku (2009 r. z utworem “Cheap Coffee”). Zespół ma również na koncie kilka nagród Best Rock Album i Best Rock Song. 

W okresie swojej działalności zespół był również nagradzany na gali Golden Disk Awards oraz nominowany na Mnet Asian Music Awards. W 2014 roku zadebiutowali na amerykańskiej scenie muzycznej i odbyli mini trasę koncertową. 

Zespół przez całą swoją twórczość zaznaczał, że tworzą muzykę o sprawach codziennych, aby przemawiać w imieniu ich pokolenia. W 2018 roku zespół ogłosił koniec kariery wydając wcześniej swój ostatni album “mono”. Główną inspiracją tej płyty była twórczość The Beatles oraz temat samotności. Lider zespołu - Chang Kiha, zapytany o największy sukces zespołu powiedział, że jest to pozostanie naturalnym w muzyce i wydobycie koreańskiej esensji w muzyce indie rock, która swoje początki miała w Stanach Zjednoczonych. 


BTS (방탄소년단) - 6 nagród Korean Music Awards
lata działalności: 2013 - teraz


BTS to jedni z nielicznych przedstawicieli muzyki kpopowej na tej liści i zarówno jedni z najmłodszych muzyków uznanych przez koreańskie Grammys. Zadebiutowali w 2013 roku i przez następne 7 lat kariery zdążyli wygrać 6 statuetek KMA, w tym wszystkie w okresie ostatnich 3 lat kariery. 

Zespół odegrał ogromny impakt w szerzeniu popularności muzyki kpopowej oraz całej kultury koreańskiej na całym świecie. W 2016 roku byli pierwszymi artystami koreańskimi, którzy trafili do czołówki listy Billboard 200, a już w następnym roku byli pierwszym zespołem, który miał aż dwa utwory na głównej liście przebojów HOT100. W 2017 roku byli również pierwszym zespołem kpopowym od 17 lat (od czasów g.o.d), który sprzedał 1 milion albumów w Korei z jednym albumem, a już rok później trafili do artystów uznanych przez koreańskie Grammys. Również w 2018 roku BTS uzyskali Order of Merit, najwyższe odznaczenie kulturowe w Korei Południowej z rąk Prezydenta Moona.
BTS to jedyni artyści w Korei, którym udało się zdobyć na tej gali daesang muzycy roku dwa lata pod rząd, ale nie są to ich jedyne daesangi wygrane na tym rozdaniu nagród. Łącznie BTS wygrali cztery główne nagrody, co powoduje, że są najczęściej nagradzanymi artystami w Korei pod względem daesangów na KMA. Są to nagrody muzycy roku (2018 i 2019 r.) i piosenka roku (2019 r. z utworem “Fake Love” i 2021 r. z utworem “Dynamite”). Prócz tego BTS mają również na koncie dwie nagrody Best Pop Song.

BTS są jednymi z nielicznych przykładów artystów, którzy odnieśli w Korei ogromny sukces komercyjny, a jednocześnie ich twórczość cieszy się uznaniem profesjonalistów z branży muzycznej. Muzyka BTS odzwierciedla ich drogę do dojrzałości jako artystów i ludzi, którzy dorastali na oczach publiki. Od debiutu zespół poruszał w swoich utworach tematy presji społecznej, korupcji czy problemów codziennego życia. Obecnie przez swoją twórczość chcą dawać ludziom nadzieję i pokazywać, że muzyka nie ma żadnych barier. BTS wielokrotnie poruszali również temat nierówności i niesprawiedliwości przemysłu muzycznego, zaznaczając, że podczas swojej 7-letniej kariery nie raz przekonali się, że ciężka praca nie zawsze jest nagradzana. 


Kim Sawol (김사월) - 5 nagród Korean Music Awards
lata działalności: 2014 - teraz

Kim Sawol to koreańska piosenkarka i tekściarka wykonująca muzykę folk. Początek swojej kariery wiąże z debiutem w 2014 roku w duecie z Kim Haewon, z którym szturmem zdobyła serca branży muzycznej. Następnie w 2015 roku zadebiutowała solowo kontynuując przedstawianie ludowej muzyki we współczesny sposób. 

Można powiedzieć, że Sawol jest prawdziwie niszową artystką, ponieważ gala KMA jest jedyną galą, która kiedykolwiek doceniła jej twórczość nominując ją do nagród. Obecnie jest artystką, która w pełni zdominowała muzykę folk w Korei, a jej utwory od ponad 5 lat są doceniane przez osoby z branży muzycznej. Na swoim koncie ma 5 nagród KMA w tym nagrodę nowego artysty roku, 3 nagrody za Best Folk Album (2015 r. w duecie z Kim Haewon z albumem “Heaven”, 2016 r. z albumem “Suzanne” i 2019 r. z albumem “Romance”) i jedną nagrodę za Best Folk Song (2019 r. za utwór “Someone”).

Kim Sawol nie jest osobą publiczną i trudno znaleźć więcej informacji na jej temat. W swojej twórczości cały czas odkrywa nowe formy ekspresji łącząc folk z elementami jazzu czy dream popu. Jej utwory charakteryzują się dźwiękami gitary i delikatnym wokalem, który często jest określany jako przytulenie do snu.



IU (이지은) - 5 nagród Korean Music Awards
lata działalności: 2008 - teraz

IU to koreańska piosenkarka, tekściarka i kompozytorka, która od początków swojej kariery wykonuje kpop. Niezaprzeczalnie jest artystką, która w Korei odniosła najwyższy poziom komercyjnego sukcesu, a jej muzyka jest uwielbiana przez rodaków od ponad dekady. Liczba rekordów, które na swoim koncie posiada IU nie ma sobie równych, jest największym postrachem na muzycznych rankingach przebojów, ale to wszystko spowodowane jest tym, że swoją twórczością potrafi trafić do tak wielu pokoleń.

Piosenkarka ma obecnie na swoim koncie 5 statuetek KMA w tym jedną główną nagrodę piosenki roku (2012 r. za utwór “Good Day”). Prócz tego IU wygrała również m.in nagrodę Best Pop Album (2018 r. za album “Palette”) i Best Pop Song (2012 r. za utwór “Good Day”).

IU, podobnie jak BTS, jest jednym z nielicznych przypadków artystów, którzy prócz osiągnięcia komercyjnego sukcesu zostali również tak licznie nagrodzeni za swoją twórczość przez osoby z branży muzycznej.  W tym roku artystka obchodzi 13 rocznicę debiutu, a jej muzyka nadal podbija serca widowni koreańskiej pobijając nowe rekordy popularności. IU jest nie tylko piosenkarką z ogromnymi liczbami na koncie, ale również ukochaną przez Koreańczyków osobowością publiczną. Często określana jako “córka narodu” wielokrotnie wykorzystuje swój wpływ, aby pomagać potrzebującym osobom. W kontekście stosunku do sławy IU przyznaje, że przez lata ciężko pracowała i rezultaty tego widzi w dobrych wynikach na rankingach. Mimo to nie ukrywa, że przemysł muzyczny nauczył ją, że nie zawsze ciężka praca oznacza pewny sukces, dlatego twierdzi, że sama miała sporo szczęścia.



Na Yoonsun (나윤선) - 5 nagród Korean Music Awards
lata działalności: 1994 - teraz

Na Yoonsun to koreańska artystka jazzowa, która niezaprzeczalnie na zawsze zapisała się na koreańskich listach muzyki jazzowej. Impakt Yoonsun w promowanie koreańskiego jazzu na świecie jest ogromny, przez prawie dwie dekady jest cenioną na całym świecie wokalistką jazzową, która występuje na scenach muzycznych wielu krajów.

Yoonsun ma na swoim koncie 5 nagród KMA w tym aż 4 nagrody w kategorii Best Jazz & Crossover Album (2004 r. za album “Down By Love”, 2009 r. za album “Voyage”, 2011 r. za album “Same Girl”, 2014 r. za album “Lento”).

“Cud”, “czarująca”, “światowej klasy wokalistka” - to jedne z nielicznych tytułów przyznawanych Yoonsun na całym świecie. Obecnie artysta jest jedną z najpopularniejszych i najbardziej cenionych reprezentantką azjatyckiego jazzu na scenach muzycznych światowego jazzu. Mimo iż wokalistka posiada wykształcenie muzyczne dotyczące historii jazzu (studiowała w Paryżu) to jej muzyka łączy tradycyjne brzmienie jazzu z jej własnym stylem śpiewania. Publiczność od lat zachwyca niezwykłą techniką śpiewu, na którą składa się charakterystyczna dla niej intonacja, niesamowite wyczucie czasu oraz krystalicznie czysty głos. Yoonsun dzięki swojej twórczości i promocji koreańskiej jazzu na świecie, zdobyła w 2012 r. wyróżnienie Premiera Korei Południowej.


Hyukoh (혁오) - 5 nagród Korean Music Awards
lata działalności: 2014 - teraz

Hyudoh to koreański zespół muzyczny wykonujący muzykę indie rock i indie pop. Od samego debiutu kariera zespołu była związana z dużym sukcesem, wydając dwa lata z rzędu hity, które zachwyciły nie tylko fanów indie rock, ale również opinię publiczną. 

Zespół na obecnie na koncie 5 nagród KMA w tym jednego daesanga za piosenkę roku (2018 r. za utwór “Tomboy”).  Innymi zdobytymi statuetkami są nagroda nowego artysty roku (2016 r.), Best Modern Rock Album (2018 r. za album “23”) i dwie nagrody Best Modern Rock Song (2016 r. za utwór “Comes And Goes”, 2018 r. za utwór “Tomboy”).

Zespół jest ceniony nie tylko za twórczość muzyczną, ale również wizualny aspekt swojej działalności. Lider zespołu twierdzi, że ich głównymi inspiracjami są The Beatles czy The Whitest Boy Alive. Muzycy są doceniani nie tylko w Korei, w 2019 roku wystąpili na festiwalu Coachella, a rok później mieli pojechać w światową trasę koncertową. Uznanie zespołu w branży muzycznej jest tym bardziej sporym sukcesem, ponieważ muzycy kilkukrotnie byli oskarżani o plagiaty utworów innych artystów. Za każdym razem oskarżenia te były obalane, a marka zespołu nadal zapisuje się na kartach koreańskiej muzyki indie rock.


Baek Yerin (백예린) - 4 nagrody Korean Music Awards, w tym statuetkę za album

roku (2020 r. za album “Our Love Is Great”), 2 nagrody za Best Pop Album (2020 r. za album “Our Love Is Great”, 2021 r. za album “Every Letter I Sent You”) i statuetkę za Best Pop Song (2020 r. za utwór “Maybe It’s Not Our Fault”).

Garion (가리온) - 4 nagrody Korean Music Awards, w tym statuetkę za album roku (2011 r. za album “Garion 2”), Best Rap & Hiphop Album (2011 r. za album “Garion 2”), Best Rap & Hiphop Song (2006 r, za utwór “Mutu”, 2011 r. za utwór “Most Urgent ft. NUCK”).

Jambinai (잠비나이) - 4 nagrody Korean Music Awards, w tym statuetkę za Best Rock Album (2020 r. za album “ONDA”), Best Rock Song (2020 r. za utwór “ONDA”), Best Jazz & Crossover Album (2013 r. za album “Differance”) i Committee Choice Special Awards.

Jay Park (박재범) - 4 nagrody Korean Music Awards, w tym statuetkę muzyka roku (2017 r.), Best R&B & Soul Album (2017 r. za album “Everything You Wanted”) i dwie nagrody publiczność (2013 r. i 2015 r., od 2016 roku kategoria ta nie istnieje).

Lee Juck (이적) - 4 nagrody Korean Music Awards, w tym statuetkę za album roku (2008 r. za album “Songs Made Of Wood”), piosenkę roku (2008 r. za utwór “It’s Fortunate”), Best Pop Album (2008 r. za album “Songs Made Of Wood”), Best Pop Song (2008 r. za utwór “It’s Fortunate”)

Second Moon - 4 nagrody Korean Music Awards, w tym statuetkę za album roku (2006 r. za album “Secong Moon”), nowi artyści roku (2006 r.), Best Jazz & Crossover Album (2006 r. za album “Secong Moon”, 2017 r. za album “Pansori Chunhyang-ga”).

Seoul Electric Band - 4 nagrody Korean Music Awards, w tym statuetkę artystów roku (2010 r.), album roku (2011 r. za album “Life Is Strange”), Best Rock Album (2011 r. za album “Life Is Strange”), Best Modern Rock Song (2006 r. za utwór “Come Into My Dream”).

cr. wikipedia strona KMA

0 komentarze:

Prześlij komentarz