Koniec roku, sezon gal, podsumowań, a wraz z tym spojrzenie na cały miniony rok i zadanie sobie pytania - kogo lubiłem/lubiłam słuchać najbardziej w tym roku?
Jeżeli chodzi o kpop to koniec roku jest tym czasem, kiedy jesteśmy zasypywani rankingami "najlepszych" albumów, piosenek sporządzanymi przez różne czasopisma. Również gale nagradzają muzykę, która według ich kryteriów była najpopularniejsza, jednak dobrze wiemy, że wyniki nie zawsze zadowalają oczekiwania, które są kreowane przez cały miniony rok.
Koreańczycy również co roku zadają sobie pytania kto był aktorem, muzykiem, piosenką XXXX roku w naszym kraju? A robią to już od ponad 10 lat za pośrednictwem Gallup Korea, do których wyników mamy dostęp również i my.
Dlatego spójrzmy na to kogo i co Koreańczycy wytypowali jako piosenkę i muzyka roku w 2021 roku.
- SŁOWEM WSTĘPU - CZYM JEST GALLUP KOREA?
Najkrócej mówiąc Gallup Korea, czyli Gallup Korea Research Institure (kor. 한국갤럽조사연구소) to południowokoreańska firma badawcza, która od 1974 roku wykonuje badania na terenie całego kraju. Od 2006 roku Gallup Korea dzięki współpracy z Korean Statistical Society ustanowiło Gallup Korea Academic Award, czyli rozdanie nagród, które jest uznawane za jedno z najbardziej prestiżowych nagród w dziedzinie statystyki Korei Południowej.
- CZY WYNIKI GALLUP KOREA SĄ UZNAWANE ZA RZETELNE?
Obecnie wiele firm, w tym również koreańska prasa, podejmuje się przeprowadzania sondaży, ankiet, które mają na celu pokazanie poparcia ludzi, przemysłu muzycznego dla jakiegoś artysty. To co odróżnia Gallup Korea od sondaży np. prasy to ranga przeprowadzanych ankiet. Jak każda inna firma Gallup publikuje wyniki, które są pochodną publicznych sondaży. Mimo to ich znaczenie jest na tyle duże, że są określane mianem ogólnokrajowych badań opinii publicznych.
Firma zyskała swoje poparcie w kraju w 1987 roku, kiedy stała się pierwszą firmą sondażową, która pomyślnie przewidziała wyniki wyborów prezydenckich. W 1997 roku Gallup tym bardziej zyskał w oczach opinii publicznej, kiedy udało im się przewidzieć liczbę głosów zdobytych przez poszczególnych kandydatów na prezydenta. Oczywiście przez słowo "przewidzieć" mam na myśli nic innego jak to, że firma przeprowadzała tysiące sondaży wśród Koreańczyków, które pozwoliły im wyciągnąć takie wyniki.
Jeżeli chodzi o renomę Gallup Korea w kontekście przemysłu muzycznego, firma prowadzi badania opinii publicznej od ponad 10 lat. Badanie jest o tyle wartościowe, że możemy nie tylko dowiedzieć się jaki utwór czy artysta był piosenką/artystą danego roku w ogóle społeczeństwa, ale nawet możemy dowiedzieć się kto królował w konkretnym przedziale wiekowym odbiorów. Badania obrazują nie tylko poparcie społeczeństwa, ale i trendy muzyczne w konkretnych grupach wiekowych.
Co więcej, aby uwiarygodnić wyniki badań te są prowadzone w kilku turach każdego roku.
- GALLUP KOREA 2021
W 2021 roku sondaże były prowadzone w trzech turach - od 8 lipca do 27 sierpnia, od 2 września do 4 października i od 5 listopada do 20 grudnia. Jak wiemy trendy, zwłaszcza te muzyczne, zmieniają o 180 stopni co kwartał, dlatego podział na kilka tur sondażowych ma jak najbardziej wyrównać szanse utworów/artystów, którzy odnieśli sukces komercyjny na początku roku do tych, którzy są 'na fali' na koniec roku i są najświeższym trendem (czyt. najczęściej pamiętanym).
Gallup ogłosiło, że poziom zaufania do tegorocznych wyników wynosi 95% i jest to wynik utrzymujący się od co najmniej 3 lat. Metodą badań było bezpośredni wywiad z ankieterem.
- PIOSENKA ROKU 2021 - WYBÓR KOREAŃCZYKÓW
W przedziale wiekowym 13-18 lat:
Piosenką roku okazał się być utwór Butter (BTS), który prowadził w badaniu otrzymując 33,5% głosów nastolatków.
Drugie miejsce przypadło piosence Dynamite (BTS), która otrzymała 11,7% głosów.
Trzecie miejsce zajął utwór Lilac (IU), otrzymując 10,1% głosów ankietowanych.
W tym przedziale wiekowym nie dostrzeżono konkretnych preferencji muzycznych w podziale na bbandy, gbandy czy solistów. Szczególne poparcie wśród nastolatków ma BTS (3 utwory w TOP10) i IU (2 utwory w TOP10). Widać, że młodzież słucha również piosenek artystów, którzy zostali wypromowani przez programy rozrywkowe - Lee Mujin i MSG Wannabe.
W przedziale wiekowym 19-29 lat:
Piosenką roku okazał się być utwór Butter (BTS), który prowadził w badaniu otrzymując 25,9% głosów nastolatków.
Drugie miejsce przypadło piosence Lilac (IU), która otrzymała 10,5% głosów.
Trzecie miejsce zajęły dwa utwory Dynamite (BTS) i Traffic Light (Lee Mujin), otrzymując 8,8% głosów ankietowanych.
W tym przedziale wiekowym trendy muzyczne w większości pokrywają się z poprzednią grupą wiekową. Widać mniejszą dominację poszczególnych utworów, różnice między miejscami są mniejsze, chociaż #1 pozycja nadal została wybrana zdecydowaną większością. Na 9 miejscu pojawił się viralowy utwór Rollin', którego nie było w niższej grupie wiekowej, co można wskazywać, że cieszył się on większą popularnością wśród 'młodych dorosłych' niż nastolatków.
W przedziale wiekowym 30-39 lat:
Piosenką roku okazał się być utwór Butter (BTS), który prowadził w badaniu otrzymując 23% głosów.
Drugie miejsce przypadło piosence Dynamite (BTS), która otrzymała 9,1% głosów.
Trzecie miejsce zajął utwór Lilac (IU), otrzymując 7,6% głosów ankietowanych.
W tym przedziale wiekowym widać większą różnorodność niż w młodszych grupach. Pierwsze TOP5 piosenek pozostało w niezmienionym składzie, natomiast na 7 miejscu pojawiła się 4-letnia piosenka IU oraz utwór trot na 10 miejscu. Patrząc na wybrane piosenki można dostrzeć, że jest to pierwsza grupa wiekowa, która bardziej stawia na mniej skoczne piosenki niż nastolatkowie.
W przedziale wiekowym 40-49 lat:
Piosenką roku okazał się być utwór Butter (BTS), który prowadził w badaniu otrzymując 11,9% głosów.
Drugie miejsce przypadło piosence My Starry Love, która otrzymała 6,5% głosów.
Trzecie miejsce zajął utwór Dynamite (BTS), otrzymując 6% głosów ankietowanych.
Przedział wiekowy 40-49 lat wyraźnie pokazuje, że ludzie starsi w Korei słuchają mniej kpopu (o tym też niebawem pojawi się post!). Tak jak w młodszych grupach wiekowych kpop był muzyką dominującą, tak w wśród starszego społeczeństwa kpop jest muzyką niszową. Tylko 3 utwory kpopowe "przetrwały" - 2 piosenki BTS i jeden utwór IU. Co zaskakujące, mimo iż kpop nie jest tak popularny w tej grupie wiekowej to nadal piosenką roku jest piosenka Butter (BTS).
W przedziale wiekowym 50-59 lat:
Piosenką roku okazał się być utwór A Glass Of Makgeolli (Young Tak), który prowadził w badaniu otrzymując 8,7% głosów.
Drugie miejsce przypadło piosence Now Only Believe Me (Lim Youngwoong), która otrzymała 8,1% głosów.
Trzecie miejsce zajął utwór Jjin-iya (Young Tak), otrzymując 7,2% głosów ankietowanych.
Mimo iż mogłoby się wydawać, że to kpop jest zdominowany przez kilka największych artystów i nie pozostawia dużo miejsca na różnorodność, to jednak preferencje muzyczne starszego społeczeństwa pokazują, że muzyka trot w Korei jest jeszcze bardziej zdominowana przez dwóch wokalistów. Oczywiście wśród tej grupy wybór utworu kpopwego jest rzadkością, w TOP10 możemy zobaczyć, że jedyną piosenką kpopową cieszącą się większym zainteresowaniem było Butter (BTS). Natomiast ponad połowa ankietowanych osób w tym przedziale wiekowym wybrała jedną z kilku pojawiających się piosenek Young Tak lub Lim Youngwoonga.
W przedziale wiekowym 60+:
Piosenką roku okazał się być utwór Now Only Believe Me (Lim Youngwoong), który prowadził w badaniu otrzymując 11,1% głosów.
Drugie miejsce przypadło piosence A Glass Of Makgeolli (Young Tak), która otrzymała 10,3 głosów.
Trzecie miejsce zajął utwór Tes Hyung! (Na Hoona), otrzymując 9,7% głosów ankietowanych.
Wybór najpopularniejszych piosenek przez Koreańczyków w wieku 60+ nie pozostawia wątpliwości co do tego, że trot jest dominującą muzyką w tym przedziale wiekowym. Nie tylko #1 pozycja, ale całe TOP10 jest zdominowane przez trot, w tym ponownie głównie przez Lim Youngwoonga i Young Tak. Ciekawostką jest to, że Youngwoong zdobył tak silną pozycję w starszym społeczeństwie, mimo iż wybił się dopiero w 2020 roku w programie rozrywkowym Mr. Trot.
- ARTYSTA ROKU - WYBÓR KOREAŃCZYKÓW
W kategorii artysta roku Gallup Korea po raz drugi wyszczególnia artystę roku w podziale na kategorie wiekowe 13-39 lat i 40-60+ lat.
Dlatego wyborem Koreańczyków artystą roku osób do 40-stki jest zespół BTS, a artystą roku osób po 40-stce jest solista trotowy Lim Youngwoong. Jest to już drugi rok z rzędu, kiedy Koreańczycy wybierają tych artystów jako artystów roku w Korei. W porównaniu do poprzedniego roku BTS umocnili swoją pozycję o 6%, a poparcie Youngwoonga lekko spadło o 0,6%.
Wśród osób przed 40-stką za BTS kolejno uplasowali się IU, BLACKPINK, Lee Mujin, Lim Youngwoong i aespa.
Wśród osób po 40-stce za Youngwoogiem uplasował się Young Tak, Jang Yoojung, Na Hoona i BTS.
BTS i Lim Youngwoong są jedynymi artystami, którzy pojawiają się w TOP5 rankingu popularności artystów zarówno wśród osób młodych i starych.
Warto zauważyć, że preferencje muzyczne młodszej publiki są silnie zdominowane przez żeńskie artystki. W przedziale 13-18 lat siedem na dziesięć wybranych artystów to kobiety, w tym sześć gbandów. BTS są jedynym bbandem, który cieszy się taką popularnością, aby trafić do TOP10 artystów roku z wyboru Koreańczyków. Może być to zadziwiające, bo jak wiemy bbandy mają liczniejsze fandomy od gbandów, ale to tylko pokazuje jak w małym stopniu badanie jest podatne na fandomy. To również niekorzystnie przedstawia męską część kpopu, ponieważ mimo wielu comebacków żaden inny bbandów, prócz BTS, nie jest w stanie uzyskać nawet 3,5% poparcia wśród koreańskiego społeczeństwa. Problem braku popularności bbandów w Korei nie dotyczy zatem tylko 4 generacji, ale po prostu ogółu bbandów.
W przedziale 40-49 najpopularniejszym artystą jest Lim Youngwoong, a za nim uplasowało się BTS i IU.
W przedziałach 50-59 i 60+ zdecydowanie dominującymi artystami są Lim Yoongwoong i Young Tak, a jedynym kpopowym artystą, który cieszył się poparciem starszych obywateli był zespół BTS.
Wyraźnie widać, że starsi Koreańczyc chętniej popierają i wspierają solistów niż grupy kpopowe, nie ważne czy są to bbandy, czy gbandy. Jedyną kpopową reprezentacją, która cieszy się popularnością wśród starszych osób jest BTS i IU. Ciekawostką jest to, że BTS w przedziale 50-59 lat cieszą się większą popularnością wśród społeczeństwa (10%) niż jakikolwiek inny bband wśród młodzieży.
Trot to muzyka ciesząca się największą sympatią starszej części społeczeństwa. Lim Youngwoong, który wybił się zaledwie w dwa lata stał się artystą dominującym w starszym społeczeństwie, a sam wypracował sobie spory fandom (post o kulturze fandomowej w starszym społeczeństwie również pojawi się w przyszłości na blogu!).
- PODSUMOWANIE
- Wiek 40-49 lat to okres, kiedy sympatia Koreańczyków przechodzi z kpopowych trendów na muzykę trot.
- W żadnym przedziale wiekowym do TOP10 artystów roku Koreańczyków nie został wybrany żaden inny bband prócz BTS, nawet wśród nastolatków.
- Mimo iż comebacki IU cieszą się większymi liczbami na debiut to Koreańczy za każdym razem wybrali piosenkę BTS jako piosenkę roku. Może to oznaczać, że muzyka BTS cieszy się dłuższą popularnością, mimo niższego peaku na rankignach.
- Koreańczycy do 40-stki są otwarci na nowych artystów, w TOP10 artystów roku kilka razy można było zobaczyć aespa i Lee Mujina, którzy zadebiutowali/wybili się zaledwie rok temu.
- Sympatia osób po 50-stce jest w 90% skupiona na tych samych solistów.
Ankietowani Koreańczycy na artystów roku wybrali BTS i Lim Youngwoonga, a na piosenkę roku Butter (BTS) i Now Only Believe Me (Lim Youngwoong).
mega ciekawe jak rzeczywiście K-pop jest obecny w życiu koreańskiej publiki! mega cieszy mnie, że i starsi i młodsi bardzo lubią Traffic Lights czy Next Level ^^
OdpowiedzUsuńBiorąc pod uwagę, że zarówno aespa i Mujin wybili się tym roku, robi wrażenie, że pojawiają się nie tylko wśród najmłodszych, ale też i np. 30-latków!
UsuńPo przeczytaniu tego jeszcze bardziej zadziwia mnie to że znajdują się ludzie którzy twierdzą że BTS się skończyli i dostają nagrody tylko z powodu dużego fandomu. Zwłaszcza w okresie gal końcoworocznych jest zaskakująco dużo takich opinii. Bardzo fajnie jest się dowiedzieć jaką muzykę lubią Koreańczycy. Nie wiem czy taka obserwacja jest trafna ale ja np. zauważyłam że raczej weselsze piosenki lub ballady przyjmują się lepiej niż cięższa muzyka, z kolei international jest odwrotnie.
OdpowiedzUsuń